Ile warta jest codzienna praca matki i do czego matka ma prawo?

Ile warta jest codzienna praca matki, o której potocznie mówi się, że ‘nie pracuje’?

Według organizacji, które wyceniły obowiązki domowe, pranie, sprzątanie, gotowanie, pomoc w zadanich domowych, podwożenie dzieci na zajęcia, robienie zakupów itp. mogą nawet przekroczyć kwotę 12 000 zł miesięcznie, gdyby zlecać je w wymiarze 40 godzin tygodniowo firmom zewnętrznym. Codzienna praca matki bywa więc mocno niedoceniona…

 

Być mamą to dla jednych spełnienie marzeń, dla innych proza życia i codzienna praca matki, dla jeszcze innych ciągłe balansowanie na krawędzi czasu, zdrowego rozsądku, licznych emocji i sytuacji krytycznych, zwłaszcza jeśli łączy się pracę zawodową z pracą w domu.  Nikt nas nie uczy bycia matką, bazujemy zwykle na naszym doświadczeniu, książkach, internecie i rozmowach z bliskimi. Tymczasem dobrą mamą można być na wiele sposobów i to, co działa u ciebie niekoniecznie będzie się sprawdzać u innych.

Już niezależnie od tego, ile faktycznie warta jest codzienna praca matki, model „Matki Polki” nadal trzyma się mocno w kwestii przekonań, które wynosimy z naszych domów rodzinnych, kręgów znajomych i otrzymanej edukacji. A nie jest to, niestety, model zbyt wspierający matkę jako osobę. Do tego dochodzi presja społeczna, obraz wyidealizowanej mamusi otoczonej eleganckimi dziaciaczkami i tatusiem pod krawatem, wszyscy oczywiście w bieli, która jest “jeszcze bielsza” z reklam TV. Mamusia w reklamie świetnie sobie radzi i w domu, i w pracy, posiadając żelazną odporność na opinie innych mam, babć i opiekunek na placu zabaw, z którymi absolutnie nie wdaje się żadne dyskusje, a przynajmniej reklama już tego nie pokazuje ;)

To, w co wierzysz, może cię wspierać w byciu mamą lub może cię osłabiać i pozbawiać pozytywnej energii.

Zamiast więc rozpamiętywać na próżno, ile warta jest codzienna praca matki, pamiętaj, że  niektóre rady i krytyczne opinie, które możesz usłyszeć od innych o macierzyństwie i roli matki są przeważnie wyrazem doświadczenia życiowego (lub jego braku) osób, które je wypowiadają. Łatwo jest osądzać innych, trudniej zająć się sobą i swoimi problemami, dlatego krytyka i osądzanie dają tylko chwilowe poczucie satysfakcji osobom krytykującym. Zamiast się stresować, że nie dorastasz innym do pięt, zdaj się na zdrowy rozsądek i własną intuicję. Jeśli coś działa dla ciebie i twoich dzieci i osiągasz dobre rezultaty, nie próbuj zmieniać tego na siłę tylko dlatego, że ktoś ma inne zdanie. Sprawdź też,  jak sobie radzić z nieproszonymi radami tutaj

Mindfulness, praktyka uważności,  wspiera rozwój samoświadomości i pomaga zapanować nad stresem i natłokiem myśli w codziennym życiu, zwłaszcza tych zdecydowanie mniej wspierających. Dlatego matka musi być przede wszystkim w centrum swojej własnej uwagi – dostrzegać swoje zmęczenie i podstawowe potrzeby, rozumieć, że po ciągu zadań w pracy zawodowej i/lub w pracach domowych tak samo zasługuje na przerwę. Nieprzypadkowo w samolotach zaleca się, aby w chwili awarii matka zakładała maskę tlenową najpierw sobie samej. To nie egoizm, to rozsądne  dbanie o własną dobrą formę, które sprawi, że dzieciom i innym ludziom będzie z tobą dobrze, a ty będziesz mieć energię do wykonywania swoich obowiązków.

Życzliwość dla innych zaczyna się w TOBIE,

ale nie będzie szczera ani prawdziwa, jeśli Ty sama bedziesz ignorować siebie, swoją REGULARNĄ potrzebę spokoju, równowagi, odpoczynku i REGULARNEJ higieny umysłowej, czyli wypracowania sobie umiejętności zarządzania własnymi myślami i emocjami. Zaniedbywanie podstawowych potrzeb i brak życzliwości dla siebie grozi ZGORZKNIENIEM, frustracją, stanami depresyjnymi, utratą poczucia sensu życia, niechęcią do zabawy, radości, utrata kreatywności, a także, niestety, ma duży wpływ na Twoje zdrowie fizyczne.

Pamiętaj też, że “Dzieci to gości, którzy pytają o drogę” – one kiedyś odejdą i zaczną żyć własnym życiem. Warto zachować równowagę między byciem matką a innymi rolami życiowymi, bez popadania w przesadę z którąkolwiek z nich.

Jeśli raz nie ugotujesz obiadu i na przykład zamówicie pizzę czy zrobicie normalne kanapki albo szybką sałatkę, itp., zapewniam, że nikt od tego nie umrze. Jeśli zaliczyłaś właśnie kolejną nieprzespaną noc, połóż się spać, gdy zaśnie twoje dziecko, zamiast zabierać się do gruntownego sprzątania.

Planuj zadania w sposób przyjazny dla siebie, bo twój stan zdrowia i samopoczucia ma wpływ na wiele innych osób w twoim otoczeniu. Jeśli nie stać cię na opiekunkę, żebyś mogła gdzieś wyjść albo po prostu usiąść i poczytać lub zwyczajnie nic nie robić (bez poczucia winy), umów się na REGULARNĄ wymianę usług z przyjaciółką, inną znajomą mamą albo sąsiadką. Szczęśliwa ty = szczęśliwsza rodzina i lepsza komunikacja w waszych relacjach. 

Udanego Dnia Matki dla wszystkich Mam! :)

Dziś w prezencie ode mnie pobierz mini-przewodnik “7 zasad lepszej komunikacji na bazie mindfulness – praktyki uważności i autentyczności”  – i życzę Ci coraz lepszej komunikacji w relacjach z ludźmi wokół Ciebie! 

A jeśli potrzebujesz więcej pewności siebie, sprawdź aktualną ofertę kursów online i nagrań TUTAJ

Spodobał Ci się ten wpis? Udostępnij go znajomym Mamom, bo może znajdą tu coś dla siebie :)

Pozdrawiam ciepło,

Kasia  (mama dorosłego syna i nastoletniej córki)

Zapraszam Cię  po codzienne ispiracje do mojej  grupy dla kobiet na FB, które chcą wreszcie zatroszczyć się o siebie tak samo dobrze jak troszczą się o innych – kliknij tutaj: Chwila na Oddech – Rozwojowe Grupy dla Kobiet –  znajdziesz tu tematy do własnego rozwoju na bazie mindfulness – praktyki uważności, autentyczności i Komunikacji 50 na 50 – zapraszam! :)

Podobał Ci się ten artykuł? Dodaj swój komentarz w dole strony. 

—> Zostańmy w kontakcie! Dołącz do mojego newslettera (wysyłka rzadko, ale inspirująco!) i odbierz

„7 zasad skutecznej komunikacji na bazie autentyczności – KOMUNIKACJA 50 na 50”

Lubisz oglądać nagrania? Sprawdź moją inspirację dla Ciebie tutaj