Wstyd – jak sobie z nim radzić? | Tydzień 27 | Rok Kochania Siebie

Wstyd

‘Och… – powiedziała klientka. – Tym razem coś zmieniłam. Wcześniej tylko pytałam męża, czy możemy gdzieś pojechać i on nigdy nie miał czasu i nigdzie nie jechaliśmy. A teraz sprawdziłam w kalendarzu, który weekend mi pasuje i po prostu go zapytałam, czy możemy pojechać w ten konkretny weekend pod namiot z dziećmi. I on się zgodził. I dzisiaj właśnie jedziemy’ – mówiąc to klientka uśmiecha się już szeroko

 

Tydzień 27 – Zadanie

 

– Super – odpowiadam. Cieszę się wraz z nią i pytam: – I jak tego teraz doświadczasz? Co ci to robi?

Klientka siedzi zamyślona i jej dłoń palcem wskazującym wędruje po ustach, zasłaniając je przez dłuższą chwilę….

– Widzę, że zasłaniasz sobie usta? – pytam… O co chodzi?

– No bo się wstydzęęę…. – odpowiada klientka.

Czego się wstydziła, jak myślisz?

Okazało się, że coś się jej udało, gdy podjęła decyzję z poziomu własnej sprawczości.

I sprawy poszły do przodu. Coś zadziałało.

Odniosła mały sukces, który robi różnicę.

I zawstydziła się, że jej wyszło.

Że coś się udało.

Że sama może być z siebie dumna, niezależnie od tego, co inni o tym mogliby myśleć.

Że ma prawo dać sobie dostęp do radości…

 

A Ty masz prawo być zdziwiony/-a. Bo najczęściej wstydzimy się, gdy

– coś nam nie wyjdzie
– czujemy się gorsi/słabsi/głupsi/brzydcy/nieatrakcyjni/biedni/za grubi/za chudzi itp.itd.
– czegoś nie rozumiemy lub za szybko/za wolno coś pojmujemy
– ktoś nas skrytykuje
– ktoś o nas plotkuje i dowiadujemy się o tym od osoby trzeciej, a nawet czwartej
– z czymś sobie nie radzimy
– zawiedliśmy czyjeś oczekiwania itp.
– ktoś naruszył nasze granice
– my naruszyliśmy czyjeś granice
– projektujemy na innych z automatu nasze lęki i obawy, nie rozmawiając o nich, lecz reagując na bazie własnego wyobrażenia w danej sytuacji

 

Wstyd może dotyczyć szerokiej palety tematów i każdy może mieć inaczej.

 

Kiedy Ty się wstydzisz?

 

Czego wstydzisz się najczęściej?

Jakie historie związane z Twoim wstydem opowiadasz sobie w głowie?

Przed kim się wstydzisz? W jakich sytuacjach zazwyczaj?

W jaki sposób Twój wstyd Cię ogranicza w życiu?

Gdybyś nie czuł/-a tego wstydu, jak mogłoby Ci to w życiu pomóc? Co by Ci to ułatwiło?

Co/kto może pomóc Ci przetransformować wstyd na inną emocję, która byłaby dla Ciebie bardziej wspierająca?

 

Spróbuj odpowiedzieć na te pytania notując wszystko, co Ci się pojawi po przeczytaniu każdego z nich. Nie cenzuruj się.

Po prostu pisz z ciekawością początkującego i z życzliwą uważnością na siebie samą/-ego.

Obserwuj, jakie myśli i reakcje w ciele się pojawiają.

Zakończ ten eksperyment wizualizacją – wybierz jakąś ostatnią sytuację z Twojego życia, w której wstyd Cię zablokował czy coś Ci utrudnił. I wyobraź sobie tę sytuację od nowa – jak jesteś, jak działasz i jak mówisz czy reagujesz BEZ poczucia wstydu. Jak zmienia się wtedy Twoja energia?

Trzymam kciuki za udane wizualizacje!

 

 

 

Powodzenia z zadaniem.

Daj znać w komentarzach, jeśli chcesz się z nami podzielić czymś ważnym dla Ciebie.
Jeśli masz pytania, też wrzuć je w komentarzach.
Masz znajomych, którym #rokkochaniasiebie2021 może się przydać?

Opowiedz im o tym projekcie terapeutyczno-rozwojowym #rokkochaniasiebie i zaproś ich do grupy  “Chwila na Oddech – Rozwój i Radość Życia”

 

#całapolskakochasiebie #rokkochaniasiebie2021 #maszmoc #daszradę

Uwaga: ten projekt nie jest psychoterapią indywidualną. Może Ci wiele pomóc, pewne sprawy sobie pooglądasz i rozwiążesz, natomiast trudniejsze osobiste tematy mogą wymagać wizyt u psychoterapeuty.

Nazwa projektu, teksty zadań terapeutyczno-rozwojowych oraz treść transmisji na żywo podlega prawu autorskiemu Copyright: Katarzyna Weiss.

Jeśli udostępniasz coś poza grupą, oznacz to proszę hasztagiem #rokkochaniasiebie2021 oraz podaj źródło czyli naszą grupę Chwila na Oddech – Rozwój i Radość Życia i/lub stronę Chwila na Oddech z Kasią Weiss

Z góry i z dołu dziękuję!

 

 

 

Przeczytaj także: Co dla Ciebie oznacza odpowiedzialność?