Jak przestać reagować pod wpływem emocji | Tydzień 15 | Rok Kochania Siebie

Jak przestać reagować pod wpływem emocji

’Spokój jest wynikiem wytrenowania twojego umysłu, by brał życie jakie jest, raczej niż jakie ono powinno być według ciebie’ – Wayne W. Dyer

 

Jeszcze jeden cytat na dobry początek:

'Pomiędzy bodźcem i reakcją jest przestrzeń: w tej przestrzeni leży wolność i moc wyboru naszej odpowiedzi.’ – Viktor E. Frankl, psychiatra, z książki 'Człowiek w poszukiwaniu sensu’

Te dwa cytaty są podstawą naszego zadania na najbliższy tydzień (lub dłużej, jeśli chcesz/potrzebujesz więcej czasu).

Spokój wewnętrzny jest kluczowy do budowania swojego dobrostanu na co dzień.

Spokój wewnętrzny pozwala na świadomy wybór naszej reakcji i warto to sobie stopniowo wypracować spokojnie i powolutku wyrabiać sobie nawyk innego reagowania na różne sytuacje – bardziej z wyboru, a nie z dotychczasowych typowych dla nas impulsów.

 

Tydzień 15 – Zadanie

 

Wg badań naukowców nadal ok 98% naszych reakcji idzie z impulsywnego reagowania na bodźce, które jest typowe dla naszego prehistorycznego gadziego mózgu. Z tego poziomu mamy dość ograniczony wybór: albo walczymy – agresja, albo uciekamy z miejsca, w którym dzieje się coś niekomfortowego dla nas, albo zamrażamy emocje i udajemy, że nic się nie stało, a my nic nie czujemy… czyli po angielsku Fight, Flight or Freeze.

WYBÓR innej reakcji w odpowiedzi na bodźce z otoczenia możliwy jest dopiero z kory nowej naszego mózgu. Pomaga nam w tym świadomy oddech i praktyka uważności. Z poziomu kory nowej możemy:
– zareagować
– nie zareagować
– odwlec reakcję np. mówiąc coś w stylu 'Tak, to trudny temat, a ja dziś nie mam już na to przestrzeni. Widzę, że jest to dla ciebie ważne. Czy możemy wrócić do tej rozmowy jutro/za tydzień itp.’

Jak zatem wesprzeć siebie w przełamywaniu nawyku impulsywnych reakcji?

Gdy coś się dzieje i już korci cię by zareagować jak zwykle, najpierw wróć do równomiernego oddechu przeponowego. Wyobraź sobie, że masz różowy balonik w brzuchu i wdychając wypychasz brzuch do przodu tak jakbyś napełniał/-a balonik powietrzem.

Jeśli nie lubisz różowego wyobraź sobie balonik w Twoim ulubionym kolorze 3-5 wdechów przez nos do brzucha już sprawi, że zaczniesz być w kontakcie ze sobą. Cała uwaga na ciebie.

 

Zadaj sobie pytanie: Co dzieje się we mnie teraz?

Poczuj siebie i swoje emocje.

Nadal oddychaj miarowo.

Teraz masz przestrzeń na wybór reakcji – to kwestia sekund.

 

Zapytaj siebie:

 

Co sprawi, że poczuję się lepiej?

 

Jak CHCĘ zareagować w tej sytuacji?

 

Pamiętaj – powrót do oddechu w pierwszej kolejności, bo od tego – od kontaktu z samym/-ą sobą i skupienia uwagi na sobie, a nie na bodźcu czy drugiej osobie, która bodźca dostarcza – zaczyna się samoregulacja.

 

Wypróbuj codziennie przez tydzień jeśli możesz – za każdym razem, gdy Ci się o tym przypomni. Nawet sam oddech już czyni cuda i ładnie reguluje nas od środka.

 

Sprawdź:

 

Jak się czujesz, gdy DAJESZ SOBIE dostęp do Twojego spokoju wewnętrznego?

Jak się czujesz, gdy dajesz się nawykowo ponieść emocjom?

Daj znać w komentarzach jeśli masz ochotę, czego o sobie się dowiedziałeś/-aś w tym zadaniu?

Przytul siebie za każdą próbę samoregulacji. Zacznij przytulanie od sięgnięcia rękoma na krzyż do tyłu szyi, przejedź dłońmi po ramionach od tyłu i w dół, z czułością i życzliwością dla siebie samej/-ego…

 

Powodzenia z zadaniem.

Daj znać w komentarzach, jeśli chcesz się z nami podzielić czymś ważnym dla Ciebie.
Jeśli masz pytania, też wrzuć je w komentarzach.
Masz znajomych, którym #rokkochaniasiebie może się przydać?

Opowiedz im o tym projekcie terapeutyczno-rozwojowym #rokkochaniasiebie i zaproś ich do grupy “Chwila na Oddech – Rozwój i Radość Życia”

#całapolskakochasiebie #rokkochaniasiebie #maszmoc #daszradę

Uwaga: ten projekt nie jest psychoterapią indywidualną. Może Ci wiele pomóc, pewne sprawy sobie pooglądasz i rozwiążesz, natomiast trudniejsze osobiste tematy mogą wymagać wizyt u psychoterapeuty.

Nazwa projektu, teksty zadań terapeutyczno-rozwojowych oraz treść transmisji na żywo podlega prawu autorskiemu Copyright: Katarzyna Weiss.

Jeśli udostępniasz coś poza grupą, oznacz to proszę hasztagiem #rokkochaniasiebie oraz podaj źródło czyli naszą grupę Chwila na Oddech – Rozwój i Radość Życia i/lub stronę Chwila na Oddech z Kasią Weiss

Z góry i z dołu dziękuję!

 

 

Przeczytaj także: Pobłogosław siebie i innych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij